Persepsi Di Mata Anak Kecil dan Ibu Tentang Kehidupan Harian

Persepsi Di Mata Anak Kecil dan Ibu Tentang Kehidupan Harian

Selalu sangat saya mendapat keluhan daripada Mak yang buntu, stress, tertekan dengan kehidupan bersama anak kecil. Sebenarnya jika diteliti emosi Mak yang sering terganggu, mungkin sebab kepenatan dalam menguruskan anak-anak yang masih kecil.

Persepsi Di Mata Anak Kecil dan Ibu Tentang Kehidupan Harian

Namun, dalam tekanan Mak setiap hari, di mata anak kecil, mereka mempunyai persepsi yang berbeza. Kadang-kadang anak kecil menganggap ia sebagai keajaiban dan keseronokan dalam kehidupannya.

Saya ada terjumpa satu video semasa sedang menonton cerita di Youtube. Video ini sangat menyentuh perasaan saya sebagai seorang Mak yang garang dengan anak. Biasalah, itu tak boleh, ini tak boleh. Sedangkan pada anak kecil, sahabat paling rapat dengannya adalah seorang Mak.

Teringat saya semasa keluar berjalan-jalan dengan 2 orang anak tanpa suami. Mereka begitu teruja sehingga terlalu banyak bercakap untuk mengutarakan idea aktiviti yang boleh dilakukan bersama semasa kami keluar. Padahal saya hanya ingin keluar mengepos balm Tasneem Naturel di pejabat pos yang terletak 3 kilometer dari rumah. Haha.

Di situ, saya dapat melihat persepsi seorang anak terhadap kehidupan harian yang kita sebagai Mak menganggap biasa-biasa saja. Namun pada mereka. ia sesuatu yang mengasyikkan.

Eh, jom kita berbalik pada video tadi tu. Hehe. Video pendek berdurasi 1 minit 24 saat itu memaparkan kehidupan seharian seorang Mak yang berjuang, bertungkus-lumus, kalut dan huru-hara demi membesarkan anaknya. Ia membuatkan kita sentiasa mengingati pengorbanan seorang ibu dalam kehidupan.

Dalam video yang menyentuh perasaan ini mempertontonkan tugasan harian seorang Mak ; membeli barangan runcit, tidak cukup tidur, menukar lampin yang sememeh, dan beberapa perkara yang kebiasaan dilakukan oleh seorang Mak di rumah setiap hari.

Kelihatan di dalam video ini Mak tersebut berasa ia sesuatu yang normal dan seolah-olah gagal menguruskan hal anak-anak. Namun, pada persepsi anaknya, dia terasa seperti momen yang dilalui itu adalah kenangan yang penuh dengan kasih sayang.

Melalui video ini, ia membuka mata saya (baca : kita) setiap apa yang berlaku dalam kehidupan harian, tidak sama persepsi yang diterima atau difikir oleh anak. Mungkin ia biasa-biasa pada Mak dan Ayah, tetapi ia memberi kesan yang seronok pada persepsi si anak kecil.

Selamat berbahagia.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

CommentLuv badge