April Bulan Kesedaran Autism

Sebenarnya saya mendapat info tentang bulan April adalah bulan kesedaran Autism sejak tahun 2018. Ia berlaku secara tidak langsung apabila saya mengikuti satu Facebook seorang bapa yang mempunyai anak autism. Ralit follow sebab bapanya siap cipta lagu dan buat ilustrasi komik untuk menarik perhatian orang ramai tentang autisma ini.

Dan, pada April 2019, selepas 6 bulan menjalani beberapa sesi terapi (cara kerja, pertuturan dan pendengaran), anak lelaki saya, Aysar, disahkan oleh doktor padeatrik sebagai autistic spectrum disorder(ASD). Ia bermaksud kanak-kanak tersebut mempunyai simptom atau ciri-ciri austima yang ringan dan/atau mungkin mempunyai simptom yang teruk.

Apa itu Autism?

Autisme adalah kecelaruan perkembangan. Ia boleh dilihat seawal 6 bulan pertama kelahiran. Namun, kebiasaannya ia disedari dalam tempoh 3 tahun pertama kehidupan.

Autisme ini melibatkan gangguan seseorang itu dalam berinteraksi (sosial), komunikasi secara lisan atau non-verbal. Seseorang yang mempunyai autisme ini mempunyai minat yang sangat terhad. Contohnya, memilih makan dan melakukan tingkahlaku yang pelik serta cenderung untuk menyakiti diri mereka (memukul kepala atau menggigit diri sendiri).

Ciri-ciri Autism

  1. Kemahiran Sosial

Anak-anak autism ini berasa susah untuk berinteraksi dengan orang persekitaran. Mereka juga mempunyai masalah dalam bersosial. Anak-anak istimewa ini ada perasaan untuk berkawan namun tidak tahu bagaimana untuk mendekati kawan-kawan.

Jika anak kalian berada dalam spektrum ini, mungkin ada simptom berikut yang boleh diperhatikan pada usia 8-10 bulan :

  • dia tidak memberi respon pada namanya semasa umur 1 tahun
  • dia tidak menghiraukan persekitaran (bermain, berbual, berkongsi)
  • dia lebih suka menyendiri
  • dia mengelak untuk disentuh
  • dia tidak suka dipujuk jika dalam keadaan merajuk
  • dia tidak faham perasaan (diri sendiri atau orang lain)
  • dia malas untuk menyambut tangan Mak ketika bertatih

2. Komunikasi

Kebanyakan anak autisme ini tiada keupayaan untuk bercakap. Jika ada pun ketika bayi, tetapi kebolehan bercakap hilang selepas itu. Namun, anak autisme mula bercakap kemudian.

Berikut adalah masalah alam berkomunikasi bagi anak autisme:

  • lambat dalam pertuturan
  • bersuara robot
  • mengulangi perkataan yang sama
  • sukar menyebut dengan baik
  • tidak memberi respon dalam bercakap
  • tidak dapat mengenalpasti lawak atau perli
  • tidakberkebolehan untuk fokus lama dalam sesi perbualan

Info-info yang saya kongsi ini melalui penerangan doktor dan bahan bacaan. Tidak semua senarai ini ada dan berlaku pada Aysar. Dan, disebabkan itu, Aysar belum layak dipanggil anak autisma dan bukan pemegang kad OKU.

Bukan untuk menafikan keadaan anak, namun doktor pakar memberitahu Aysar masih berpotensi untuk menyertai dan bersekolah di sekolah arus perdana jika saya dan suami ‘ambil reverse action’.

Setiap Mak dan Ayah lebih mengenali dan mengetahui keadaan sebenar anak mereka. Nantikan sambungan Part II kisah Aysar dengan apa itu reverse action.

Manfaat Me Time Untuk Kebahagiaan Keluarga

Kebiasaannya, apabila lahirnya anak, aktiviti untuk seseorang Mak atau Ayah sudah berkurangan. Contohnya, pergi bercuti, meluangkan masa bersama kawan-kawan, rehat yang cukup, menonton slot televisyen kegemaran dan sebagainya.

Dan, tidak kurang juga ramai yang berasa leceh, mengeluh dan juga merungut dalam membesarkan anak. Rata-rata Mak dan Ayah inginkan keadaan ‘tanpa anak’ buat seketika. Mereka mendambakan dapat berehat dan melepaskan nafas yang tercungap selepas ‘berperang’ dengan anak.

Manfaat Me Time Untuk Kebahagiaan Keluarga
Ilustrasi ini menggambarkan saya yang inginkan ‘me time’, namun mati kutu sebab tak tahu nak buat apa, tak biasa tanpa anak

Ramai di antara Mak dan Ayah juga tahu penjagaan diri penting untuk kebahagiaan. Namun, adakah kita sedar penjagaan diri yang bagaimana untuk dititikberatkan? Exercise, ya! Makan, sudah pasti! Dan, selalunya kalian akan tidur secukupnya atau melakukan aktiviti yang santai untuk diri sendiri.

Sesetengah Mak menganggap bersosial dengan kawan atau ahli keluarga adalah terapi buat mereka. Ia juga termasuk dalam kepentingan menjalani kehidupan yang bahagia dan gembira.

Manfaat Me Time Untuk Kebahagiaan Keluarga
Luang masa dengan kawan-kawan juga salah satu aktiviti Me-Time

Semasa meluangkan masa bersama yang tersayang, kalian akan lebih menjadi diri sendiri, dan menghargai persekitaran tanpa perlu menyendiri di gimnasium, spa, atau tidur di katil.

Inilah yang dimaksudkan dengan ‘me-time’. Pulih kembali (recharge) dan menetapkan kembali (reset).

Manfaat ‘me-time’

  • merehatkan minda/otak
  • meningkatkan daya fokus
  • menggalakkan produktiviti
  • memberi ruang untuk muhasabah diri
  • menyediakan ruang untuk rasional
  • meningkatkan hubungan

Bagi saya, seorang Mak kepada 2 orang anak, saya tidak mementingkan kuantiti untuk ‘me-time’. Tapi kualiti kepada aktiviti tersebut. Kualiti ini tidak bermaksud saya akan duduk menyepi seorang diri, namun ia lebih kepada apa yang saya nak buat. Contohnya, menonton drama Korea, menulis di blog, balik kampung dan buat aktiviti di luar rumah.


Salah satu cara untuk Me-Time dengan anak kecil

Terdapat beberapa ‘trick’ untuk mewujudkan ‘alone me-time’

  1. Bangun awal 30 minit berbanding ahli keluarga yang lain
  2. Jika ada bilik sendiri di office, tutup pintu dan pamerkan ‘Do Not Disturb’
  3. Off setiap gajet dalam tempoh beberapa ketika
  4. Menikmati lunch atau breakfast di taman rekreasi
  5. Catatkan atau pilih 1 tarikh untuk keluar bersendirian

Namun, dalam mencari atau memilih aktiviti ‘me time’, sebagai Mak dan Ayah, kalian sebaiknya melibatkan anak dalam setiap program.

Manfaat Me Time Untuk Kebahagiaan Keluarga
Saya dan anak-anak serta En suami ketika melawat Zoo Johor

Anak-anak memberi pelbagai makna seperti sayang, cinta, kegembiraan, cuma perlu diselitkan dengan kesabaran dalam mendidik mereka. Selalunya jika saya pening dengan keadaan huru-hara di rumah, saya akan guna balm calm untuk menghilangkan stress.

Dan, yang pasti, setiap kegigihan dan keperitan dalam membesarkan anak, ia ada kelucuan yang akan membuatkan Mak tersenyum semasa ‘me time’.

Persepsi Di Mata Anak Kecil dan Ibu Tentang Kehidupan Harian

Selalu sangat saya mendapat keluhan daripada Mak yang buntu, stress, tertekan dengan kehidupan bersama anak kecil. Sebenarnya jika diteliti emosi Mak yang sering terganggu, mungkin sebab kepenatan dalam menguruskan anak-anak yang masih kecil.

Persepsi Di Mata Anak Kecil dan Ibu Tentang Kehidupan Harian

Namun, dalam tekanan Mak setiap hari, di mata anak kecil, mereka mempunyai persepsi yang berbeza. Kadang-kadang anak kecil menganggap ia sebagai keajaiban dan keseronokan dalam kehidupannya.

Saya ada terjumpa satu video semasa sedang menonton cerita di Youtube. Video ini sangat menyentuh perasaan saya sebagai seorang Mak yang garang dengan anak. Biasalah, itu tak boleh, ini tak boleh. Sedangkan pada anak kecil, sahabat paling rapat dengannya adalah seorang Mak.

Teringat saya semasa keluar berjalan-jalan dengan 2 orang anak tanpa suami. Mereka begitu teruja sehingga terlalu banyak bercakap untuk mengutarakan idea aktiviti yang boleh dilakukan bersama semasa kami keluar. Padahal saya hanya ingin keluar mengepos balm Tasneem Naturel di pejabat pos yang terletak 3 kilometer dari rumah. Haha.

Di situ, saya dapat melihat persepsi seorang anak terhadap kehidupan harian yang kita sebagai Mak menganggap biasa-biasa saja. Namun pada mereka. ia sesuatu yang mengasyikkan.

Eh, jom kita berbalik pada video tadi tu. Hehe. Video pendek berdurasi 1 minit 24 saat itu memaparkan kehidupan seharian seorang Mak yang berjuang, bertungkus-lumus, kalut dan huru-hara demi membesarkan anaknya. Ia membuatkan kita sentiasa mengingati pengorbanan seorang ibu dalam kehidupan.

Dalam video yang menyentuh perasaan ini mempertontonkan tugasan harian seorang Mak ; membeli barangan runcit, tidak cukup tidur, menukar lampin yang sememeh, dan beberapa perkara yang kebiasaan dilakukan oleh seorang Mak di rumah setiap hari.

Kelihatan di dalam video ini Mak tersebut berasa ia sesuatu yang normal dan seolah-olah gagal menguruskan hal anak-anak. Namun, pada persepsi anaknya, dia terasa seperti momen yang dilalui itu adalah kenangan yang penuh dengan kasih sayang.

Melalui video ini, ia membuka mata saya (baca : kita) setiap apa yang berlaku dalam kehidupan harian, tidak sama persepsi yang diterima atau difikir oleh anak. Mungkin ia biasa-biasa pada Mak dan Ayah, tetapi ia memberi kesan yang seronok pada persepsi si anak kecil.

Selamat berbahagia.

Cara Mengatasi Kembung Perut Bayi

Kalau Mak tengok anak tidak tenang dan merengek tanpa sebab, mungkin kerana perutnya kembung. Sebenarnya anak berumur 3-4 bulan adalah normal jika mengalami kembung perut. Hal ini kerana ususnya belum berfungsi dengan sempurna.

Selain itu, apabila sudah berusia 6 bulan ke atas, bayi ini juga akan kerap berasa tidak selesa pada perut. Ia disebabkan oleh makanan pejal sudah diperkenalkan kepadanya.

Simptom Perut Kembung

Dalam perut mengandungi gas atau udara, ia menjadi masalah apabila gas itu berlebihan. Pada orang dewasa atau anak yang sudah besar, gas tersebut mudah dikeluarkan. Iaitu melalui kentut atau sendawa. Tetapi pada anak kecil, mereka memerlukan bantuan utk mengeluarkan gas dari perutnya.

Cara Mengatasi Kembung Perut Bayi

Salah satu, simptom yang boleh diperhatikan oleh Mak untuk mengetahui samada bayi kembung adalah melihat pegerakan badannya. Jika anak kecil kalian menggeliat dan kakinya menendang-nendang berulang kali, itu lah tanda perutnya tidak selesa.

Ataupun, Mak boleh lihat pada jari-jemari anak. Jika bayi sedang menggeliat sambil menggenggam jarinya, ia bermakna sedang mengalami kembung perut.

Tips Untuk Atasi Kembung Perut Pada Bayi

  1. Baringkan bayi secara terlentang. Kemudian angkat kakinya dan gerakkan seperti aksi mengayuh basikal. Teknik ini boleh membantu mengeluarkan gas dari perut bayi.

2. Urut perut bayi dengan menggunakan balm Tasneem Naturel secara perlahan-lahan dengan mempraktikkan urutan ‘I Love U’. Ia juga boleh menggantikan minyak telon.

3. Bayi perlu diberi susu sebelum mereka berasa lapar. Ini kerana untuk mengelakkan angin masuk semasa bayi sedang menangis kelaparan. Posisi badan bayi ketika menyusu harus sedikit tegak supaya susu masuk ke dalam perut secara perlahan-perlahan dan selamat.

Kembung perut pada bayi yang berlarutan juga mungkin simptom terjadinya masalah pada bahagian pencernaan. Kalian usah panik jika perut bayi mengeras kerana kembung Cuba dahulu beberapa tips seperti di atas.

Namun, jika bayi kalian masih mengalami kembung perut dalam tempoh yang lama, sila bawa berjumpa dengan doktor.

Langkah Yang Perlu Diambil Jika Anak Demam dan Selsema

Sudah pasti Mak lah orang yang paling tak senang duduk apabila anak demam. Ye lah, risau tak perasan tiba-tiba suhu naik mendadak. Kalau tengah malam memang tak lena tidur. Lagi haru kalau demam berpakej dengan batuk dan selsema.

Sebenarnya demam masa batuk dan selsema, masa tu badan tengah bertarung dengan kuman. Itulah punca batuk dan selsema. Normal bila suhu tinggi dalam 1-2 hari.

Langkah Yang Perlu Diambil Jika Anak Demam dan Selsema

Dan biasanya suhu naik tengah malam antara jam 12-4 pagi kerana masa ni kuman aktif. Jadi jangan pelik kalau siang badan anak sejuk, malam suhu mencanak naik.

Jom kita tengok langkah yang boleh diambil oleh Mak dan Ayah untuk memantau keadaan anak yang demam semasa di rumah.

Termometer

Demam Biasa

“38-38.3 darjah selsius”

Demam Berjaga

“38.5-38.9 darjah selsius”

Demam Panas

“38.9 darjah selsius”

Seharusnya setiap keluarga wajib menyediakan termometer di rumah, yang digital lebih baik. Ia sebagai langkah berjaga-jaga dan mudah untuk dipantau semasa di rumah.

Sebaiknya Mak perlu menyukat suhu badan anak setiap 2 jam untuk memastikan kepanasan badan anak terkawal. Jika keadaan anak tidak bermaya dan lemah, lekas bawa anak berjumpa dengan doktor.

Bubur nasi

Anak kecil yang demam memang tidak lalu untuk makan. Namun, Mak boleh sediakan bubur nasi yang berkhasiat untuk anak. Elakkan perut anak kosong kerana ia akan mengakibatkan gas banyak di dalam perut.

Vitamin C

Sesetengah anak yang demam, mulut mereka tawar dan payau. Kemungkinan besar tiada selera untuk makan. Jadi, Mak boleh beri vitamin C kepada anak sebagai makanan tambahan untuk memberi tenaga.

Air

Kadar pengambilan air kosong sangat membantu dan diperlukan oleh tubuh badan anak kecil. Tambahan pula ketika demam, air wajib diambil oleh anak kecil untuk mengelakkan badan kekurangan air, dehidrat.

Bagi anak bawah usia 4 tahun, pengambilan air dengan kadar 4-5 gelas sehari. Ia bersamaan 1 liter air kosong.

Balm Bayi

CF Rub boleh dijadikan ubat alternatif untuk Mak sekalian. Ia boleh bantu dalam merawat dan mengawal suhu anak yang demam, batuk dan selsema. Boleh disapu pada dahi anak.

Dalam CF Rub ada minyak kayu putih yang membantu mencairkan kahak. Juga ada essential oil tea tree yang bantu melawan kuman dalam badan.

Jadi, kahak dalam dada anak akan cair, ia akan keluar melalui najis atau muntah. Oleh itu, selsema dan batuk anak akan cepat sembuh. Anak lebih selesa bernafas. Mak pun senang hati.

Sapu Tangan / Kain Bersih

Teknik sponging sangat berkesan dalam mempercepatkan turunnya suhu badan. Dengan menggunakan kain bersih dan rendam dalam air kemudian lap ke bahagian pelipat seperti siku, peha, lutut dan ketiak.

Semua Mak dan Ayah ingin melihat anak sihat dan ceria, sama-sama kita doakan sejahteraan untuk mereka.

Cara Sendawakan Bayi Baru Lahir

Tiada yang menggembirakan Mak dan Ayah selain mendapat cahaya mata hasil daripada perkahwinan. Namun, terdapat banyak ilmu pengetahuan yang perlu digali oleh ibubapa untuk menguruskan bayi. Contohnya, penjagaan bayi seperti memandikan, menguruskan waktu tidur, dan keperluan sendawakan bayi baru lahir.

Cara Sendawakan Bayi Baru Lahir

Sebelum saya berkongsi cara sendawakan bayi, ingin saya menyebarkan kebaikan sendawa pada bayi.

  1. Elak kembung perut bayi
  2. Memudahkan bayi mendapat tidur yang nyenyak
  3. Meningkatkan mood ceria dan aktif pada bayi

Dalam proses untuk menyendawakan bayi, Mak dan Ayah perlu banyak bersabar. Adakalanya, anak kecil memerlukan masa untuk ‘burp’ angin yang terperangkap di dalam badannya. Jom ikuti langkah-langkah ini.

Guna Bahu Untuk Sandarkan Bayi

Dengan menggunakan sebelah tangan, dukung bayi dan sandarkan kepalanya rapat ke bahu Mak. Sementara tangan sebelah lagi, gosok secara membulat dan tepuk dengan 3 jari secara lembut dan perlahan.

Teknik ini boleh dilakukan samada posisi duduk atau berdiri. Kemungkinan besar bayi akan jeluak(muak) atau muntah susu sedikit, jadi sediakan tuala kecil di bahu Mak untuk mengelakkan dari baju basah/kotor.

Cara Sendawakan Bayi Baru Lahir

Pangku Bayi Di Atas Riba

Cara kedua adalah meletakkan bayi di atas riba Mak dengan menggunakan lengan untuk menyokong dada bayi. Manakala jari tangan sebelah satu lagi untuk menepuk belakang badan bayi secara perlahan-lahan.

Lentokkan badan sedikit ke hadapan untuk memudahkan sendawa. Bagi memastikan keselamatan bayi baru lahir, pastikan leher dan kepalanya disokong.

Tiarapkan Bayi Di Atas Paha

Cara Sendawakan Bayi Baru Lahir

Tiarapkan bayi di atas paha Mak secara melintang dan sokong dadanya dengan sebelah tangan. Pastikan bahagian kepala lebih tinggi berbanding badannya. Manakala tangan satu lagi, usap belakang badan bayi secara naik dan turun.

Namun, berhenti menyendawakan bayi sekiranya bayi kelihatan resah atau menangis. Selain itu, untuk memudahkan proses sendawa, boleh menggunakan balm bayi tasneem. Ia mengandungi essential oil untuk membuatkan perut bayi lebih selesa.

Mak dan Ayah juga boleh mengikuti video ini untuk lebih memahami cara sendawakan bayi baru lahir. Semoga bermanfaat.

Urutan Untuk Atasi Bayi Selsema

Saat paling sukar yang yang ditempuhi oleh kebanyakan Mak dan Ayah muda ialah bayi mereka selsema untuk pertama kali. Apabila hidung tersumbat, bayi akan berasa tidak selesa dan mengalami masalah untuk menyusu.

Memang tidak duduk senang kalian melihat bayi serba tidak kena. Nak diberi ubat, tidak digalakkan kerana masih kecil. Jadi, untuk mengawal emosi anak kecil, Mak dan Ayah perlu duduk bertenang dan sentiasa berada dengan bayi.

Ada beberapa langkah mudah untuk beri anak kecil selesa walaupun dalam keadaan hidung tersumbat.

Boleh rujuk gambar sebagai panduan urutan. Cara urutan untuk atasi bayi selsema ni sangat mudah dan tidak mengambil masa yang banyak.

Selain itu, Mak digalakkan untuk menggunakan minyak telon ataupun balm bayi agar anak kecil berasa selesa dan tenang semasa proses mengurut.

Langkah 1

Tuang sedikit minyak ke tapak tangan, atau calit balm bayi Tasneem Naturel, kemudian gosok pada dada anak kecil. Lakukan urutan dalam bentuk jantung, simbol love. Urutan juga perlu dibuat dalam keadaan lembut dan penuh kasih sayang.

Semasa mengurut dan melakukan pergerakan bentuk love pada dada bayi, Mak boleh menenangkan bayi dengan dodoian lagu kegemarannya.

Langkah 2

Kali ini, pada dada anak kecil, buatkan pergerakan tangan yang menyilang. Urutan ini berganti-ganti, tangan kanan disilang ke dada kanan bayi, manakala tangan kiri disilang ke dada kiri bayi, dan terus ke bawah dada.

Langkah 3

Dengan menggunakan 2 jari telunjuk, letakkan pada bahagian atas hidung. Lakukan urutan dengan lembut dan perlahan-perlahan dari atas ke bahagian bawah mata.

Kemudian, sambung terus pergerakan ke belakang telinga dan akan berhenti di leher.

Langkah ini perlu diulang sebanyak 3 kali.

Langkah Tambahan

Tiarapkan posisi badan anak kecil supaya mudah untuk mengurut di bahagian belakang dada. Sebaiknya anak kecil tidak berbantal dan hanya ditiarapkan di atas kain alas yang lembut. Ia sebagai langkah berjaga-jaga supaya tidak tertutup bahagian pernafasannya.

Mak boleh mula melakukan jenis urutan bentuk love yang sama pada bahagian belakang dada bayi.

Mak dan Ayah boleh tonton video berdurasi 1 minit ini untuk lebih memahami teknik urutan untuk atasi bayi selsema.

Selesai urutan untuk atasi bayi selsema. Mudah saja, kan? Apabila bayi hidung tersumbat, atau selsema, Mak dan Ayah boleh melegakannya dengan mempraktikkan cara urutan ini.

Semoga perkongsian urutan untuk atasi bayi selsema ini dapat memberi manfaat kepada ramainya Mak dan Ayah. Sebagai seorang Mak, saya memahami bagaimana situasi sebenar menjaga anak kecil semasa mereka tidak sihat.

Kalian pernah mencuba cara urutan ini, jom kongsikan pengalaman di sini.

3 Tips Perbaiki Komunikasi Dengan Anak Lambat Bercakap

Kebiasaan ramai Mak dan Ayah meletakkan harapan yang tinggi untuk anak kecil cepat bercakap. Namun, kerap kali kita melihat cara berkomunikasi yang tidak tepat antara Mak Ayah dengan anak kecil.

Untuk perbaiki komunikasi dengan anak lambat bercakap adalah anak melihat tepat pada muka Mak dan Ayah semasa bercakap. Ia merupakan satu langkah permulaan yang betul untuk anak kalian mengeluarkan bunyi.

Ada beberapa cara untuk menggalakkan anak melihat Mak :

Duduk separas dengan anak

Kalau anak berada di lantai, Mak pun kena duduk di lantai. Anak meniarap, Mak turut meniarap. Yang penting, mudah untuk melakukan eye contact.

3 Tips Perbaiki Komunikasi Dengan Anak Lambat Bercakap

Guna permainan

Step ni paling mudah untuk mendapat perhatian anak. Letakkan mainan depan muka. Apabila anak dah pandang mainan, cuba gerakkan permainan itu perlahan-perlahan. Anak akan mengikut gerakan dan sambil itu Mak buat bunyi permainan tersebut.

3 Tips Perbaiki Komunikasi Dengan Anak Lambat Bercakap

Tengok cermin

Selalu tengok anak enjoy sangat melihat diri mereka dalam cermin. Ini kerana anak suka melihat reflection pada diri sendiri berbanding melihat diri Mak! Hehe. Duduk bersebelahan dengan anak dan pandang cermin. Antara aktiviti yang boleh dibuat adalah bunyi haiwan, meneka anggota muka, buat mimik muka dan sebagainya.

3 Tips Perbaiki Komunikasi Dengan Anak Lambat Bercakap

Perkataan ‘look at me, kid’ tidak memberi manfaat pada anak. Malah ia dianggap sebagai arahan kepada mereka. Sebaiknya, kalian usaha supaya dapat ‘menangkap’ mata anak kecil dengan aktiviti yang menarik.

Teknik Joint Compression Untuk Tenangkan Anak Kecil Mengamuk

Semasa kali pertama temujanji anak saya dengan pegawai Occupational Therapy, saya diajar bagaimana untuk membuat joint compression. Atau dalam bahasa melayu adalah pemampatan sendi.

Cara ini adalah solusi yang cepat, bebas dan berkesan untuk membantu anak kalian berasa lebih teratur, tenang dan fokus dalam aktiviti harian.

Teknik Joint Compression Untuk Tenangkan Anak Kecil Mengamuk

Apabila diregang dan dimampat pada sendi, otot dan tulang, ia akan mewujudkan tindakbalas kimia dalam badan. Rangsangan ini juga akan menghasilkan hormon tertentu untuk membuatkan diri tenang dan rileks.

Cara Untuk Melakukan Joint Compression

Tonton video pendek ini dan pelajari cara melakukan joint compression dengan anak kalian.

Waktu yang sesuai untuk melakukan Joint Compression :

Joint compression ini digunakan untuk membantu menenangkan anak. Ia boleh dilakukan beberapa kali sehari jika diperlukan. Berikut adalah beberapa masa yang dicadangkan untuk mencuba teknik ini bersama dengan anak kalian.

  • Sebelum memasuki persekitaran yang tertekan seperti sekolah, sukan, atau kerja
  • Sebelum anak tidur
  • Sebelum anak perlu menyelesaikan kerja rumah
  • Sebelum anak mempunyai ujian besar atau persembahan untuk diberikan di sekolah
  • Semasa diet atau pelan induksi harian di rumah atau sekolah
  • Apabila anak terlalu aktif dan tidak dapat duduk diam
  • Apabila anak mengalami kesukaran berfokus
  • Boleh dilakukan secara proaktif untuk mengekalkan tingkah laku yang sihat, motivasi, dan perhatian
Teknik Joint Compression Untuk Tenangkan Anak Kecil Mengamuk

Siapa yang boleh mendapat manfaat Joint Compression?

Kanak-kanak dari semua peringkat umur boleh mendapat manfaat daripada teknik ini, tetapi terutama yang berikut:

  • Kanak-kanak dengan ADD, ADHD
  • Kanak-kanak dengan Gangguan Pemprosesan Sensori
  • Kanak-kanak dengan autisme
  • Kanak-kanak yang mempunyai masalah kebimbangan, tingkah laku, atau emosi

Selain itu, Mak dan Ayah boleh ikhtiar juga dengan balm calm time yang boleh menenangkan emosi anak. Di dalamnya ada essential oil yang berfungsi untuk memberi mood yang ceria dan rileks.

Ini antara respon Mak yang menggunakan balm Calm Time.

Teknik Joint Compression Untuk Tenangkan Anak Kecil Mengamuk

Untuk dapatkan balm ini, boleh terus hubungi saya +6017 984 5321

5 Manfaat Permainan Puzzle Merangsang Perkembangan Bayi

Sudah menjadi trend masa kini, para Mak dan Ayah berlumba-lumba menyediakan atau menghadiahi anak kecil mereka dengan permainan yang merangsang minda.

Sebolehnya seawal umur 3 bulan, mereka sudah memperkenalkan bayi dengan permainan berbentuk pembelajaran (edutoys). Salah satunya adalah permainan berbentuk puzzle.

5 Manfaat Permainan Puzzle Merangsang Perkembangan Bayi

Sebenarnya ada banyak manfaat permainan puzzle yang boleh merangsang perkembangan bayi dan anak kecil. Pastikan Mak dan Ayah tahu manfaat bermain puzzle di bawah ini.

Penyelesaian masalah

Sepanjang tempoh menyiapkan jigsaw puzzle, anak-anak akan belajar berfikir dan menyusun strategi untuk menyelesaikan puzzle tersebut.

5 Manfaat Permainan Puzzle Merangsang Perkembangan Bayi

Proses ini melibatkan langkah penyelesaian masalah. Bagaimana nak letakkan kepingan demi kepingan yang sesuai dan tersusun. Latihan sebegini secara tak langsung boleh diaplikasikan dalam kehidupan harian.

Baca Info : 3 Tips Perbaiki Komunikasi Dengan Anak Lambat Bercakap

Koordinasi tangan dan mata

Ketika memegang setiap kepingan. Mata memerhati bentuk kepingan puzzle, manakala tangan cuba meletak pada tempat yang betul. Proses ‘trial and error’ yang terlibat ketika menyiapkan puzzle ini banyak merangsang pergerakan tangan dan mata.

5 Manfaat Permainan Jigsaw Puzzle Merangsang Perkembangan Bayi

Merangsang kemahiran kognitif

Ada pelbagai puzzle yang direka dengan tema dan topik berbeza. Contohnya seperti abjad, nombor, kenderaan, buah-buahan dan sebagainya. Kepelbagaian puzzle ini boleh membantu anak kecil dalam memahami dengan tema dan topik puzzle tersebut.

Untuk menambahkan keseronokan pada anak, Mak dan Ayah perlu menyertai semasa mereka bermain puzzle ini. Mak dan Ayah juga boleh bercerita tentang tema yang berkaitan.

5 Manfaat Permainan Puzzle Merangsang Perkembangan Bayi

Kemahiran sosial

Puzzle ini seronok jika dimain secara berkumpulan. Ia akan generate perbincangan di antara anak-anak ; contohnya di mana harus diletakkan kepingan puzzle, giliran siapa serta saling berkongsi kegembiraan apabila puzzle dapat disiapkan.

Saling berinteraksi ini dapat membantu mengukuhkan kemahiran sosial serta meningkatkan kemahiran bernegosiasi serta komunikasi yang berkesan.

Baca Info : Kelebihan Permainan Kolam Mandi Untuk Bayi

5 Manfaat Permainan Puzzle Merangsang Perkembangan Bayi

Perkembangan motor halus

Motor halus melibatkan otot kecil seperti pergerakan tangan, pergelangan tangan dan jari. Ketika bermain puzzle, anak kecil akan cuba dan terdorong untuk memicit, menggenggam, mengasing serta berusaha memuatkan kepingan puzzle dalam slot yang sesuai. Justeru motor halus mereka bergerak aktif.

Sebab itulah Tasneem Naturel mengeluarkan kempen promosi belian yang ada free gift Puzzle Omar Hana. Memang sesuai untuk anak kecil yang menggunakan balm Tasneem Naturel ni.

Baca Info : Hilangkan Batuk, Kahak Dan Selsema Bayi Dengan Balm Tasneem Naturel

5 Manfaat Permainan Puzzle Merangsang Perkembangan Bayi

Puzzle Omar Hana ini ada 9 kepingan dan mudah disiapkan kerana gambar penuh turut disertakan di bahagian papan puzzle.

Puzzle ini sesuai dimainkan di peringkat awal pengenalan permainan puzzle kerana saiznya besar dan tebal. Selain itu, gambar animasi Omar Hana juga berwarna-warni. Pasti memikat hati kanak-kanak kan?

Jika Mak dan Ayah berminat untuk dapatkan produk Tasneem Naturel ini, boleh klik pada gambar Whatsapp atau Shopee di bawah.

hilangkan batuk, anak meragam, sembelit, susah tidur, ekzema
hilangkan batuk, anak meragam, sembelit, susah tidur, ekzema