Langkah Yang Perlu Diambil Jika Anak Demam dan Selsema

Sudah pasti Mak lah orang yang paling tak senang duduk apabila anak demam. Ye lah, risau tak perasan tiba-tiba suhu naik mendadak. Kalau tengah malam memang tak lena tidur. Lagi haru kalau demam berpakej dengan batuk dan selsema.

Sebenarnya demam masa batuk dan selsema, masa tu badan tengah bertarung dengan kuman. Itulah punca batuk dan selsema. Normal bila suhu tinggi dalam 1-2 hari.

Langkah Yang Perlu Diambil Jika Anak Demam dan Selsema

Dan biasanya suhu naik tengah malam antara jam 12-4 pagi kerana masa ni kuman aktif. Jadi jangan pelik kalau siang badan anak sejuk, malam suhu mencanak naik.

Jom kita tengok langkah yang boleh diambil oleh Mak dan Ayah untuk memantau keadaan anak yang demam semasa di rumah.

Termometer

Demam Biasa

“38-38.3 darjah selsius”

Demam Berjaga

“38.5-38.9 darjah selsius”

Demam Panas

“38.9 darjah selsius”

Seharusnya setiap keluarga wajib menyediakan termometer di rumah, yang digital lebih baik. Ia sebagai langkah berjaga-jaga dan mudah untuk dipantau semasa di rumah.

Sebaiknya Mak perlu menyukat suhu badan anak setiap 2 jam untuk memastikan kepanasan badan anak terkawal. Jika keadaan anak tidak bermaya dan lemah, lekas bawa anak berjumpa dengan doktor.

Bubur nasi

Anak kecil yang demam memang tidak lalu untuk makan. Namun, Mak boleh sediakan bubur nasi yang berkhasiat untuk anak. Elakkan perut anak kosong kerana ia akan mengakibatkan gas banyak di dalam perut.

Vitamin C

Sesetengah anak yang demam, mulut mereka tawar dan payau. Kemungkinan besar tiada selera untuk makan. Jadi, Mak boleh beri vitamin C kepada anak sebagai makanan tambahan untuk memberi tenaga.

Air

Kadar pengambilan air kosong sangat membantu dan diperlukan oleh tubuh badan anak kecil. Tambahan pula ketika demam, air wajib diambil oleh anak kecil untuk mengelakkan badan kekurangan air, dehidrat.

Bagi anak bawah usia 4 tahun, pengambilan air dengan kadar 4-5 gelas sehari. Ia bersamaan 1 liter air kosong.

Balm Bayi

CF Rub boleh dijadikan ubat alternatif untuk Mak sekalian. Ia boleh bantu dalam merawat dan mengawal suhu anak yang demam, batuk dan selsema. Boleh disapu pada dahi anak.

Dalam CF Rub ada minyak kayu putih yang membantu mencairkan kahak. Juga ada essential oil tea tree yang bantu melawan kuman dalam badan.

Jadi, kahak dalam dada anak akan cair, ia akan keluar melalui najis atau muntah. Oleh itu, selsema dan batuk anak akan cepat sembuh. Anak lebih selesa bernafas. Mak pun senang hati.

Sapu Tangan / Kain Bersih

Teknik sponging sangat berkesan dalam mempercepatkan turunnya suhu badan. Dengan menggunakan kain bersih dan rendam dalam air kemudian lap ke bahagian pelipat seperti siku, peha, lutut dan ketiak.

Semua Mak dan Ayah ingin melihat anak sihat dan ceria, sama-sama kita doakan sejahteraan untuk mereka.

Please follow and like ME :

Urutan Untuk Atasi Bayi Selsema

Saat paling sukar yang yang ditempuhi oleh kebanyakan Mak dan Ayah muda ialah bayi mereka selsema untuk pertama kali. Apabila hidung tersumbat, bayi akan berasa tidak selesa dan mengalami masalah untuk menyusu.

Memang tidak duduk senang kalian melihat bayi serba tidak kena. Nak diberi ubat, tidak digalakkan kerana masih kecil. Jadi, untuk mengawal emosi anak kecil, Mak dan Ayah perlu duduk bertenang dan sentiasa berada dengan bayi.

Ada beberapa langkah mudah untuk beri anak kecil selesa walaupun dalam keadaan hidung tersumbat.

Boleh rujuk gambar sebagai panduan urutan. Cara urutan untuk atasi bayi selsema ni sangat mudah dan tidak mengambil masa yang banyak.

Selain itu, Mak digalakkan untuk menggunakan minyak telon ataupun balm bayi agar anak kecil berasa selesa dan tenang semasa proses mengurut.

Langkah 1

Tuang sedikit minyak ke tapak tangan, atau calit balm bayi Tasneem Naturel, kemudian gosok pada dada anak kecil. Lakukan urutan dalam bentuk jantung, simbol love. Urutan juga perlu dibuat dalam keadaan lembut dan penuh kasih sayang.

Semasa mengurut dan melakukan pergerakan bentuk love pada dada bayi, Mak boleh menenangkan bayi dengan dodoian lagu kegemarannya.

Langkah 2

Kali ini, pada dada anak kecil, buatkan pergerakan tangan yang menyilang. Urutan ini berganti-ganti, tangan kanan disilang ke dada kanan bayi, manakala tangan kiri disilang ke dada kiri bayi, dan terus ke bawah dada.

Langkah 3

Dengan menggunakan 2 jari telunjuk, letakkan pada bahagian atas hidung. Lakukan urutan dengan lembut dan perlahan-perlahan dari atas ke bahagian bawah mata.

Kemudian, sambung terus pergerakan ke belakang telinga dan akan berhenti di leher.

Langkah ini perlu diulang sebanyak 3 kali.

Langkah Tambahan

Tiarapkan posisi badan anak kecil supaya mudah untuk mengurut di bahagian belakang dada. Sebaiknya anak kecil tidak berbantal dan hanya ditiarapkan di atas kain alas yang lembut. Ia sebagai langkah berjaga-jaga supaya tidak tertutup bahagian pernafasannya.

Mak boleh mula melakukan jenis urutan bentuk love yang sama pada bahagian belakang dada bayi.

Mak dan Ayah boleh tonton video berdurasi 1 minit ini untuk lebih memahami teknik urutan untuk atasi bayi selsema.

Selesai urutan untuk atasi bayi selsema. Mudah saja, kan? Apabila bayi hidung tersumbat, atau selsema, Mak dan Ayah boleh melegakannya dengan mempraktikkan cara urutan ini.

Semoga perkongsian urutan untuk atasi bayi selsema ini dapat memberi manfaat kepada ramainya Mak dan Ayah. Sebagai seorang Mak, saya memahami bagaimana situasi sebenar menjaga anak kecil semasa mereka tidak sihat.

Kalian pernah mencuba cara urutan ini, jom kongsikan pengalaman di sini.

Please follow and like ME :