Anak Demam Panas. Surirumah Ini Kongsi Kaedah Sponging Untuk Bantu Turunkan Suhu Badan

Baru-baru ni Mia bersembang dengan jiran selang dua tiga rumah ni. Biasa petang, anak-anak kami selalu main kat luar sama-sama. Jadi, sembang punya sembang, rupanya anak dia yang nampak sihat, comel dan of course lagi besar (tinggi) dari Aysar, setiap bulan jika demam akan kena sawan.

Melalui cerita ibunya, anak dia, waktu itu umur setahun, pernah sekali demam panas melampau 40 darjah celcius, tengah malam, tiba-tiba terkena sawan. Dalam 2 minit macam tu keadaan kejang dan berbuih mulut. Allah. Tak dapat bayangkan anak-anak Mia dalam keadaan macam tu.

Sekarang, jiran Mia ni sedaya upaya nak elakkan anak dia jatuh sakit. Pernah satu kali, baru demam sikit, suhu 37.5 darjah celcius, pun dah terkena. Itu lah dia bagitahu, anak ni kalau dah satu kali kena sawan, memang akan kerap terjadi sehinggalah antibodi betul-betul kuat.

Mia tanya jiran tu, apa yang dia buat untuk elak keadaan berulang atau dah nampak anak tak berapa nak sihat. Dia beritahu buat kaedah sponging untuk turunkan suhu demam. Ini yang dikongsikan:

Kategori Demam

Sebelum melakukan kaedah sponging ni, kalian perlu tahu tentang perubahan suhu badan. Untuk suhu keadaan normal, 36-37.4 darjah celcius. Berikut adalah kategori suhu demam :

  • Demam ringan : 37.5 – 38.4 darjah celcius
  • Demam biasa : 38.4 – 39.9 darjah celcius
  • Demam tinggi : 40 – 41. 4 darjah celcius

Cara – cara melakukan kaedah sponging

Anak Demam Panas. Surirumah Ini Kongsi Kaedah Sponging Untuk Bantu Turunkan Suhu Badan
  1. Sediakan air suam dalam besen/bekas dan 3 helai tuala kecil
  2. Ambil 1 tuala, rendam dan perah sedikit.
  3. Mulakan dap-dap di bahagian kaki, betis dan peha. Biarkan kain di celah peha.
  4. Kemudian, ambil kain kedua yang telah direndam dan diperah. Dap pada kedua-dua ketiak. Biarkan kain dikepit pada ketiak seketika.
  5. Akhir sekali, kain ketiga dap pada bahagian muka, leher dan kepala. Letak seketika kain pada keliling leher anak.
  6. Ulang langkah-langkah ini selama 30 minit.

Perhatian!

Elak guna air sejuk. Ini kerana boleh menyebabkan anak tidak selesa dan mengakibatkan anak mengigil dan suhu badan akan meningkat.

Selain itu, jika kalian sudah menggunakan air suam, tetapi kelihatan anak mengigil, berhenti proses sponging dan perhatikan keadaan anak. Jika serius, sila bawa ke hospital segera.

Cadangan Lain Rawatan Untuk Demam

  1. Pastikan bilik dan ruang tamu sentiasa selesa dengan ‘switch on’ kipas/penghawa dingin.
  2. Pakaikan anak dengan pakaian yang longgar (kalau baby, baju yang berlubang-lubang).
  3. Galakkan anak minum air yang banyak. Boleh juga bagi jus buah-buahan yang dikisar di rumah tanpa ada tambahan gula).
  4. Biarkan anak bergerak bebas tanpa menyuruhnya untuk sentiasa berbaringan. Namun, pantau pergerakannya.
  5. Elakkan menyelimut atau memakaikan baju sejuk pada anak.
  6. Boleh cuba balm tasneem naturel sebagai alternatif untuk mengawal suhu anak ketika demam.

Mia harap perkongsian ini dapat memberi gambaran sebenar untuk Mak dan Ayah di luar sana untuk melakukan kaedah sponging. Semoga bermanfaat.

Langkah Yang Perlu Diambil Jika Anak Demam dan Selsema

Sudah pasti Mak lah orang yang paling tak senang duduk apabila anak demam. Ye lah, risau tak perasan tiba-tiba suhu naik mendadak. Kalau tengah malam memang tak lena tidur. Lagi haru kalau demam berpakej dengan batuk dan selsema.

Sebenarnya demam masa batuk dan selsema, masa tu badan tengah bertarung dengan kuman. Itulah punca batuk dan selsema. Normal bila suhu tinggi dalam 1-2 hari.

Langkah Yang Perlu Diambil Jika Anak Demam dan Selsema

Dan biasanya suhu naik tengah malam antara jam 12-4 pagi kerana masa ni kuman aktif. Jadi jangan pelik kalau siang badan anak sejuk, malam suhu mencanak naik.

Jom kita tengok langkah yang boleh diambil oleh Mak dan Ayah untuk memantau keadaan anak yang demam semasa di rumah.

Termometer

Demam Biasa

“38-38.3 darjah selsius”

Demam Berjaga

“38.5-38.9 darjah selsius”

Demam Panas

“38.9 darjah selsius”

Seharusnya setiap keluarga wajib menyediakan termometer di rumah, yang digital lebih baik. Ia sebagai langkah berjaga-jaga dan mudah untuk dipantau semasa di rumah.

Sebaiknya Mak perlu menyukat suhu badan anak setiap 2 jam untuk memastikan kepanasan badan anak terkawal. Jika keadaan anak tidak bermaya dan lemah, lekas bawa anak berjumpa dengan doktor.

Bubur nasi

Anak kecil yang demam memang tidak lalu untuk makan. Namun, Mak boleh sediakan bubur nasi yang berkhasiat untuk anak. Elakkan perut anak kosong kerana ia akan mengakibatkan gas banyak di dalam perut.

Vitamin C

Sesetengah anak yang demam, mulut mereka tawar dan payau. Kemungkinan besar tiada selera untuk makan. Jadi, Mak boleh beri vitamin C kepada anak sebagai makanan tambahan untuk memberi tenaga.

Air

Kadar pengambilan air kosong sangat membantu dan diperlukan oleh tubuh badan anak kecil. Tambahan pula ketika demam, air wajib diambil oleh anak kecil untuk mengelakkan badan kekurangan air, dehidrat.

Bagi anak bawah usia 4 tahun, pengambilan air dengan kadar 4-5 gelas sehari. Ia bersamaan 1 liter air kosong.

Balm Bayi

CF Rub boleh dijadikan ubat alternatif untuk Mak sekalian. Ia boleh bantu dalam merawat dan mengawal suhu anak yang demam, batuk dan selsema. Boleh disapu pada dahi anak.

Dalam CF Rub ada minyak kayu putih yang membantu mencairkan kahak. Juga ada essential oil tea tree yang bantu melawan kuman dalam badan.

Jadi, kahak dalam dada anak akan cair, ia akan keluar melalui najis atau muntah. Oleh itu, selsema dan batuk anak akan cepat sembuh. Anak lebih selesa bernafas. Mak pun senang hati.

Sapu Tangan / Kain Bersih

Teknik sponging sangat berkesan dalam mempercepatkan turunnya suhu badan. Dengan menggunakan kain bersih dan rendam dalam air kemudian lap ke bahagian pelipat seperti siku, peha, lutut dan ketiak.

Semua Mak dan Ayah ingin melihat anak sihat dan ceria, sama-sama kita doakan sejahteraan untuk mereka.